De meest aangeboden type internetverbindingen op dit moment zijn ADSL, het nieuwere VDSL, internet via de kabel en glasvezel internet. Om hier een keuze in te maken spelen er meerdere factoren een rol. Zoals je wensen, gezinssituatie, budget en de locatie van je huis. Gebruik je, in een klein huishouden, internet uitsluitend voor e-mail en het bezoeken van internetpagina’s? Dan heb je eigenlijk al genoeg aan een instap ADSL abonnement van 4 Mb/s (download).
Bestaat je huishouding uit vier personen die tegelijkertijd willen Skypen, downloaden en online gamen? En misschien ook nog wel digitaal TV kijken via internet? Dan is het zeker raadzaam om te kiezen voor minimaal een 20 Mb/s aansluiting. Je kunt dan kiezen uit VDSL, kabel of glasvezel. Hierbij nog een aantal belangrijke aandachtspunten:
- Downloadsnelheid
De maximale haalbare snelheid is van verschillende factoren afhankelijk en zo ook van het type internet verbinding. Zo haal je op ADSL maximaal 24 Mb/s. Kies je voor het modernere VDSL, dan zit je op 60 Mb. Via kabel en glasvezel internet worden er snelheden gehaald van 120 Mb tot respectievelijk 500 Mb/s! Let wel op, niet iedere internet verbinding of snelheid is haalbaar op iedere adres. Raadpleeg hiervoor altijd de Internet postcode check. - Mogelijk snelheidsverlies bij ADSL en VDSL
Bij zowel ADSL als VDSL internet heeft de afstand tot de wijkcentrale invloed op de snelheid van je internet verbinding. Mocht je verder dan 2 kilometer van de wijkcentrale wonen, overweeg dan te kiezen voor kabel internet of glasvezel indien beschikbaar. Ook de afstand tot de wijkcentrale vind je terug in de Internet postcode check. - TV kijken via ADSL of VDSL
Als je tegelijkertijd televisie (Interactieve TV) wilt kijken en internetten, hou dan bij ADSL en VDSL rekening met een snelheidsverlies op je internet verbinding. Deze twee signalen worden namelijk gedeeld. Dus wil je gebruik maken van Interactieve TV via een ADSL of VDSL verbinding, kies dan voor minimaal een 20 Mb/s download. Zo zorg je dat er voldoende snelheid overblijft tijdens het televisie kijken. - Uploadsnelheid
Bij de meeste internet verbindingen is de upload snelheid vele male trager dan de downloadsnelheid. Niet voor iedereen relevant, maar als je regelmatig grote bestanden wilt versturen of uploaden zeker een puntje van aandacht. Kijk hiervoor ook vooral eens naar een glasvezel verbinding. Met glasvezel is het namelijk mogelijk de up- en downloadsnelheid gelijk te houden.
Als je wilt weten of het huidige abonnement ook geschikt is op je nieuwe adres, check je hier je nieuwe postcode: Internet postcode check.
Als het beschikbaar is dan kan je de verhuizing rechtstreeks via je huidige internet provider regelen. Let op hier kunnen wel administratiekosten aan verbonden zijn.
Maar er is meer. Als je toch opnieuw aangesloten moet worden, waarom dan niet direct besparen op internet, tv en bellen? Raadpleeg de postcode check op je nieuwe postcode en kijk hoeveel je kunt besparen. Stap je over naar een andere provider dan kan je via ons bestelformulier direct bestellen. Kies tijdens het bestellen voor de optie verhuizen en geef de datum op. Makkelijker kan niet.
Of je nu een nieuw abonnement besteld of kiest voor overstappen, de doorlooptijd hierbij is gemiddeld twee tot vier weken. In onze postcode check is de gemiddelde levertijd ook per abonnement aangegeven. Nog vragen over de levertijd en/of opleverdatum nadat je de bevestigingsbrief van de nieuwe provider al ontvangen hebt? Dan kan je het beste rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice van de nieuwe provider.
Het kan natuurlijk dat je achteraf toch niet zo gelukkig bent met je gemaakte keuze. Het is dan goed om te weten dat het mogelijk is om de bestelling te annuleren tot 14 dagen na aanvraag. Dit kan geheel kosteloos en zonder reden.
Deze 14 dagen bedenktermijn gaan direct in na aanmelding. Ook als je gekozen hebt voor een latere oplevering van je aansluiting. Als je de aanvraag na deze 14 dagen annuleert kan het zijn dat de provider of netwerkbeheerder hiervoor kosten in rekening brengt.
Besparen met overstappen
Tussen de verschillende internet providers en glasvezel aanbieders is er volop concurrentie. Iedere internet provider is op zoek naar nieuwe klanten voor hun internet, bellen en (digitale) tv abonnementen. Hierdoor is er veel voordeel te behalen voor nieuwe abonnee’s, zoals kortingen of leuke welkomstkado’s. Zo nu en dan overstappen van provider kan hierdoor erg interessant zijn en loont vrijwel altijd!
Onze gratis overstapservice
Ben je van plan om over te stappen tussen een van de volgende internet aanbieders: KPN, XS4ALL, Online, Tele2, Telfort, Ziggo of Vodafone? Dan nemen wij alle overstap zorgen gratis uit handen. We zeggen namelijk je oude abonnement op en laten het nieuwe abonnement op tijd in gaan. Je komt tussentijds dus niet zonder een abonnement te zitten. Uiteraard is bestellen via ons ook mogelijk zonder dat je tussen bovenstaande providers overstapt. Maar het is dan wel belangrijk om zelf je oude abonnement op te zeggen.
Goed om te weten
- als je minimale contractduur nog niet is afgelopen, laat dan het nieuwe contract ingang op de laatste dag van je contract. Zo voorkom je onnodige kosten. Controleer het oude contract dus goed voor dat je gaat bestellen
- geef tijdens het bestellen aan dat je een lopend abonnement hebt en wilt overstappen. We vragen hierbij om het contractnummer. Als je dat tijdens het bestelling niet bij de hand hebt kan je dat tot 14 dagen na je bestelling doorgeven aan onze klantenservice.
- na ontvangst van de bevestigingsbrief van je nieuwe aanbieder kan je het oude abonnement opzeggen (alleen nodig als je niet overstapt van en naar de volgende providers: KPN, XS4ALL, Online, Tele2, Telfort, Ziggo of Vodafone).
- de overstapservice is niet mogelijk voor losse televisieabonnementen en dus uitsluitend als het onderdeel uitmaakt van je internet abonnement.
- ook wanneer je van of naar een glasvezelabonnement overstapt is het noodzakelijk zelf op te zeggen.
Via InternetErvaring.nl plaats je heel eenvoudig een bestelling via het overzichtelijke bestelformulier. Doordat de beschikbaarheid van de aanbieders en abonnementen verschilt per adres is het noodzakelijk om als eerste het postcode en huisnummer op te geven in de postcodecheck. Vervolgens maak je een keuze uit het overzicht met de beschikbare abonnementen door te klikken op ‘Bestellen’.
In drie overzichtelijke stappen worden alle benodigde gegevens, wensen en opmerkingen verzameld. Nadat je de bestelling bevestigd hebt ontvang je de bestelling tevens binnen via de e-mail (of per post als je nog geen e-mail adres hebt), zodat je nogmaals alle ingevoerde gegevens zorgvuldig kunt controleren. In deze brief tref je tevens een gratis telefoonnummer aan waar je voor al je vragen of wijzigingen terecht kunt. Na controle zenden wij het bestelformulier direct door naar je nieuwe provider. Als hierbij nog problemen aan het licht komen wordt er direct contact met je opgenomen, zodat er geen tijd verloren gaat.
Binnen enkele werkdagen ontvang je vervolgens een bevestigingsbrief van je nieuwe provider. Hierin staat alle informatie over de oplevering van je abonnement, de verwachte opleverdatum en wanneer je het installatiepakket kunt verwachten. Heb je gekozen voor installatie door een monteur? Dan wordt hierover telefonisch contact opgenomen door de provider voor het inplannen van een afspraak met de monteur.
Jazeker, wij proberen hier zo goed en objectief mogelijk in te ondersteunen. Doordat de keuze voor een geschikte internet provider erg persoonlijk is, kan je hiervoor het beste contact op nemen via de oranje contact button aan de onderkant.
InternetErvaring.nl is volledig onafhankelijk en wij willen volledig objectief blijven. Alle reviews zijn daarom uitsluitend ingezonden door bezoekers van de site en cijfers worden nooit veranderd. Vergoedingen die wij ontvangen voor de verkoop van internet abonnementen, verloopt ook via een tussenpersoon. Wij worden dus niet betaald door de providers zelf.
Nee absoluut niet. Alleen de (scherm)naam en review die u opgeeft is zichtbaar op onze site en dat is ook het enige zichtbare voor providers. Wel worden de internet providers in de gelegenheid gesteld om hier een antwoord op in te sturen die na goedkeuring zichtbaar wordt op de site.