Details van de review

T-mobile glasvezel
Glasvezel providers
Voordat wij overstapten naar Vodafone thuis heb ik op internet gezocht naar de ervaringen. De conclusie leek duidelijk: als het werkt werkt het goed, maar als het niet werkt in de helpdesk geen geweldige hulp.

Ik was zelf niet thuis op het moment dat de monteur langskwam, maar de installatie verliep zonder problemen. Mail instellen was simpel te doen door een beetje te Googlen.

Het grootste nadeel aan het hele pakket in wel het geleverde Draytek modem. De wifi heeft slecht bereik in vergelijking met andere routers, doet alleen 2.4GHz en heeft maar 2 bruikbare LAN-poorten vanwege de digitale telefonie. Dit is heel simpel opgelost met een wifirouter van zo'n 30-40 euro.

Als het bereik/snelheid van draadloos internet het probleem is zal geen enkele provider daar zomaar wat aan kunnen doen. Jammer genoeg denken mensen dat ze op de wifi hun 100mb verbinding makkelijk moeten kunnen halen. De indicaties op websites gaan natuurlijk over de snelheid die het modem kan geven over een UDP kabel, niet over wifi. Als je je snelheid niet haalt op je laptop, sluit hem eens aan op de kabel, dan zul je zien dat de meeste internetproblemen worden veroorzaakt door een storingsbron op de wifi (dikke muren, wifi netwerken in de buurt, magnetron van de buren, drone die overvliegt, draadloze grasmaaier, etc.)

Haal de beloofde internetsnelheid zonder problemen. De 500Mbit down en up gaan zonder problemen. Logisch, Vodafone maakt natuurlijk gebruik van het reggefiber/KPN netwerk en die hebben de infrastructuur goed op orde. De speed test websites snappen alleen niet hoeveel overhead er is door al dat verkeer en geven de verkeerde waarden aan. Speedtest.net, de betrouwbaarste testversie, kiest vervolgens ook nog een test server die de snelheid niet bij kan houden, dus het testen was een uitdaging. Dit komt natuurlijk niet door Vodafone, maar meer door de ontiegelijk snelle verbinding die zij ons leveren.

De televisie gaat bij ons ook via de glasvezel. De interface van de decoder lijkt gericht te zijn op de 100" tv's die tegenwoordig in de winkel staan, want alhoewel het beeld full HD geleverd wordt is de tekst van de gebruikersinterface klein en lastig te lezen. Hier heb ik nog geen optie voor kunnen vinden helaas. Een ander punt waar ik me wat aan erger is het feit dat het BBC kanaal de versie voor slechtzienden lijkt te zijn: op de achtergrond vertelt een stem alles wat er gebeurt.

Voor de problemen met de televisie overweeg ik de helpdesk te bellen, maar zo te lezen zal dat niet veel uitmaken. Het internet werkt met een eigen route perfect, ik heb Netflix en YouTube dus de tv wordt toch steeds minder gebruikt. Al met al ben ik redelijk tevreden over Vodafone thuis.

Ik zal wellicht wat meer computerkennis hebben dan de doorsnee gebruiker, maar iedere provider heeft zo zijn beperkingen qua apparatuur en helpdesk.
Gemiddelde score 

8.7
Installatie 

Onbekend
Helpdesk 

Onbekend
Internet 

8.0
Bellen 

10.0
Digitale televisie 

8.0
Geschreven door Jeroen Januari 10, 2016

Ik merk niks van de problemen die anderen hebben

Voordat wij overstapten naar Vodafone thuis heb ik op internet gezocht naar de ervaringen. De conclusie leek duidelijk: als het werkt werkt het goed, maar als het niet werkt in de helpdesk geen geweldige hulp.

Ik was zelf niet thuis op het moment dat de monteur langskwam, maar de installatie verliep zonder problemen. Mail instellen was simpel te doen door een beetje te Googlen.

Het grootste nadeel aan het hele pakket in wel het geleverde Draytek modem. De wifi heeft slecht bereik in vergelijking met andere routers, doet alleen 2.4GHz en heeft maar 2 bruikbare LAN-poorten vanwege de digitale telefonie. Dit is heel simpel opgelost met een wifirouter van zo'n 30-40 euro.

Als het bereik/snelheid van draadloos internet het probleem is zal geen enkele provider daar zomaar wat aan kunnen doen. Jammer genoeg denken mensen dat ze op de wifi hun 100mb verbinding makkelijk moeten kunnen halen. De indicaties op websites gaan natuurlijk over de snelheid die het modem kan geven over een UDP kabel, niet over wifi. Als je je snelheid niet haalt op je laptop, sluit hem eens aan op de kabel, dan zul je zien dat de meeste internetproblemen worden veroorzaakt door een storingsbron op de wifi (dikke muren, wifi netwerken in de buurt, magnetron van de buren, drone die overvliegt, draadloze grasmaaier, etc.)

Haal de beloofde internetsnelheid zonder problemen. De 500Mbit down en up gaan zonder problemen. Logisch, Vodafone maakt natuurlijk gebruik van het reggefiber/KPN netwerk en die hebben de infrastructuur goed op orde. De speed test websites snappen alleen niet hoeveel overhead er is door al dat verkeer en geven de verkeerde waarden aan. Speedtest.net, de betrouwbaarste testversie, kiest vervolgens ook nog een test server die de snelheid niet bij kan houden, dus het testen was een uitdaging. Dit komt natuurlijk niet door Vodafone, maar meer door de ontiegelijk snelle verbinding die zij ons leveren.

De televisie gaat bij ons ook via de glasvezel. De interface van de decoder lijkt gericht te zijn op de 100" tv's die tegenwoordig in de winkel staan, want alhoewel het beeld full HD geleverd wordt is de tekst van de gebruikersinterface klein en lastig te lezen. Hier heb ik nog geen optie voor kunnen vinden helaas. Een ander punt waar ik me wat aan erger is het feit dat het BBC kanaal de versie voor slechtzienden lijkt te zijn: op de achtergrond vertelt een stem alles wat er gebeurt.

Voor de problemen met de televisie overweeg ik de helpdesk te bellen, maar zo te lezen zal dat niet veel uitmaken. Het internet werkt met een eigen route perfect, ik heb Netflix en YouTube dus de tv wordt toch steeds minder gebruikt. Al met al ben ik redelijk tevreden over Vodafone thuis.

Ik zal wellicht wat meer computerkennis hebben dan de doorsnee gebruiker, maar iedere provider heeft zo zijn beperkingen qua apparatuur en helpdesk.

Was deze review nuttig? 

Commentaar

3 resultaten - getoond 1 - 3

Sortering 

Vul a.u.b. de beveiligingscode in.
Geschreven door robert
Januari 27, 2016
laten we het daar maar op houden dat jij wellicht wat meer computerkennis hebben dan de doorsnee gebruiker.
ik heb zelf ook 500/500 maar als ik 60/40 haal is dat heel veel en een andere router ertussen plaatsen gaat niet want de glasvezelmodem heeft geen standaard firmware maar een aangepaste firmware die door vodafone wordt geleverd,en die is dichtgespijkerd(de modem)
ik zelf ben ict er en weet echt wel genoeg van netwerken maar vodafone thuis spant echt de kroon met de titel 'slechtste provider"
het enigste wat je kan met de modem is een public ip adres geven maar dan heb je er niks aan in een netwerk.
normaal zit op deze modem een 5 Mhz kanaal op maar die is met de firmware van vodafone niet meer te activeren.en op de 2,4 Mhz kan je nooit 500 Mb halen op N-draft.
leg mij dat dan maar eens uit.
Als antwoord op een eerder commentaar

Geschreven door Matthew
Februari 12, 2016
Jeroen lijkt mij meer kennis te hebben dan jij. Weet jij waarom dit zo overkomt? Omdat Jeroen grammaticaal correct Nederlands typt. En interpunctie gebruikt. En hoofdletters. En alinea's. You get my point.
Als antwoord op een eerder commentaar

Geschreven door Jeroen
Februari 12, 2016
Ik weet dat ik wat meer computerkennis heb dan de gemiddelde consument.

Inderdaad: het meegeleverde modem kan nooit 500/500 leveren, 300Mbit is niet eens haalbaar mer het Draytek ding.
Het is inderdaad ook niet mogelijk om het Draytek modem te vervangen, aangezien de vezel direct op het modem is gemonteerd.

Om eerlijk te zijn moet ik de eerste provider die een modem uitlevert met goede wifi nog tegenkomen. Dat de Draytek geen 5GHz kan (terwijl hun DSL modems dat wel lijken te kunnen???) was teleurstellend.

Alhoewel het modem vervangen niet mogelijk is, is het redelijk simpel een tweede router in het netwerk aan te sluiten achter de Draytek: zet bij de tweede router de DHCP server uit (vinkje in de instellingen) en doe een kabel tussen de LAN1 poorten van het Draytek modem en de extra router. 99% van de routers kunnen zo worden omgetoverd naar een switch+access point. Zet tenslotte de wifi van de Draytek uit om de WiFi-interferentie te beperken en de installatie is voltooid. Met een goede extra router zal het met 802.11ac en een high end nerwerkkaart mogelijk zijn om de volledige 500/500 te kunnen gebruiken over draadloos.

Alhoewel 500/500 draadloos niet mogelijk is met het door Vodafone geleverde modem, zie ik overigens ook nergens staan dat de draadloze verbinding even snel is als de abonnementsverbinding. Als je een laptop/pc met een gigabit netwerkkaart aan het modem hangt, haal je de 500: dat is wat wordt beloofd, en dat is wat in mijn geval ook wordt geleverd.

Mensen lijken tegenwoorrig het idee te hebben dat ze draadloos 100mbps op zolder kunnen krijgen. Dat is simpelweg onrealistisch. Wil je gebruik maken van snel internet, moet je een internetkabel gebruiken. Dat is altijd zo geweest en zal niet snel verdwijnen.

De mate waarin de firmware is dichtgetimmerd vind ik nogal meevallen, het modem kan veel meer dan de modems van KPN en Ziggo. Op de Fritz!box van XS4All na is dit toch het meest uitgebreide consumentenmodem van een redelijk grote provider die ik gezien heb. Het kan zijn dat ze nu.met andere modems werken, maar de Draytek Vigor 2132f die wij hebben gekregen heeft bijna al zijn fabrieksfeatures nog beschikbaar.
3 resultaten - getoond 1 - 3